28. des. 2010

Farging av flekkete ullundertøy med konditorfarge- Enkelt og billig

Jeg er av typen som ofte kaster klær dersom flekkene ikke går av i vask for flekkete klær kommer jeg likevel ikke til å kle ungene i, så da blir de bare liggende om de ikke kastes. Med ulltøy kan dette bli en dyr affære for du verden som flekker sitter på de. Så en kveld jeg satt her og myste så fant jeg en oppskrift på farging av ulltøy med konditorfarge. HÆ...var det første jeg tenkte, men fortsatte å lese og jammen meg stemte det. Nå husker ikke jeg lenger hvor jeg leste det, men dersom noen kan hjelpe meg med den, så får jeg lagt til en link til den bloggen.

Man tager altså ullundertøy, i dette tilfellet med flekker, men jeg kommer nok til å etterhvert farge storesøsters rosa ullundertøy også sånn at lillebror kan få nytte av dem i en litt mer maskulin farge. Mannen er ikke så begeistret for å se gutten sin i rosa klær nemlig.
1. Rene ullklær. (jeg glemte å ta bilder av klærne før fargingen, men her var det snakk om hvitt ullundertøy med flekker überalles).  De kan godt komme rett fra maskinen, våte. 
2. Fyll en ganske stor kasserolle med ca 3 liter lunkent vann og 3 topper vanlig husholdningseddik. Og legg klærne oppi. Dette for å få fargen til å sitte bedre og for bedre fargeopptak. Jeg lot dem ligge i 10-15 minutter.
3. Ta klærne ut av kasserollen og finn frem ønsket farge. Bruk Wilton kakefarge. Den fåes blant annet kjøpt på Jernia og er i veldig konsentrert geleform. Jeg brukte fargen Azur blue, men her er det bare å slå seg løs. Bruk et litermål eller lignende og løs opp ca halve boksen med farge i en liter vann. Pass på at alle klumper er vekke før du går videre, så er det lettere å unngå skjolder på klærne. 
4. Hell vannet med kakefargen oppi kasserollen med eddikvannet og rør litt.
5. Legg klærne oppi kasserollen igjen og rør litt forsiktig.
6. Sett kasserollen med klærne på plata og sett på. Rør forsiktig underveis og løft gjerne klærne opp og putt de ned igjen slik at de ikke ligger likt i gryta hele tiden, så unngår du mest sannsynlig skjolder. Varm opp til vannet begynner å ryke (ca 70 grader) og trekk så kasserollen vekk fra plata. La klærne ligge i vannet til det er avkjølt igjen.
7. Ta de ut og skyll dem i eddikvann før de vaskes i maskin på ullprogram.
Så har du "nytt" ullundertøy som kan brukes enda lenger. :) Sånn ble vårt etter behandlingen. Bittelitt skjolder på bodyen, men sånn går det når man begynner med sånne prosjekt mens man er hjemme alene med 2 småtroll. Kan fint brukes både av storesøster og lillebror.


Vær oppmerksom på at sømmer o.l ikke trekker til seg farge. Men har sett ullundertøy med mønster blitt farget og det blir ganske stilig det og. 

Ha en fin dag! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar